4. Sociálne skupiny I.
4.1 Sociálne správanie a
sociálne vzťahy
4.1.1 Sociálne pravidelnosti. Sociológia je
síce odkázaná na poznatky o jednotlivých faktoch, avšak jej hypotézy a teórie
siahajú za individuálny prípad. Sociológii ide predovšetkým nie o jednotlivé
prípady, ale o množstvo rovnakých prípadov. Každodenná skúsenosť ukazuje, že
pre ľudské konanie je typické, že ľudia nekonajú a nemyslia jednotlivo a
ľubovoľne. Ľudia robia rôzne veci spolu s inými ľuďmi a tak ako iní ľudia. Niektoré pravidelnosti sú
však pre každodennú skúsenosť skryté a tie môže zistiť systematickým skúmaním
sociológia. Že istí ľudia páchajú samovraždu a že v niektorých krajinách počet
samovrážd stúpa, je všeobecne známe. Sociológ chce však vypátrať, aké sú širšie
súvislosti samovražednosti. Tak napríklad sa zistilo, že samovražednosť súvisí
s intenzitou medziľudských vzťahov. Odhalí tým sociálnu pravidelnosť v jednaní
ľudí, ktorí sa nachádzajú v tej istej situácii. Tak konajú mnohí mladiství inak
ako starší ľudia, životné postoje sa odlišujú podľa povolania, spoločenskej
vrstvy, vzdelania a náboženstva. Ľudia, ktorí sa nachádzajú v podobnej situácii
jednajú podobne. Sociológia sa zaujíma o takéto vzory správania a ich príčiny.
Nielenže ľudské správanie opisuje, ale snaží sa ho aj vysvetliť.
4.1.2 Sociálne vzťahy. V sociológii sa
vychádza zo zásadného významu trvalých
vzťahov medzi ľuďmi. Význam slova „ sociálny“ v sociologickom ponímaní
znamená, že ide o súhrn všetkého, čo sa medzi ľuďmi deje. Ak sociálny pracovník pristupuje napr. k
prípadu alkoholika X Y aj zo sociologického hľadiska, musí si objasniť v akom
stave sú medziľudské vzťahy tohoto človeka. Môže zistiť, že nedostatočné
medziľudské vzťahy sú príčinou jeho
správania.
4.1.3 Sociálne pravidelnosti
v sociálnych skupinách. Sociológov zaujíma predovšetkým sociálna
pravidelnosť a jej príčiny. Treba si uvedomiť, že nie všetci ľudia robia určitú
vec pravidelne. U nás napr. nechodia všetci ľudia pravidelne do kostola, nie sú
všetci učiteľmi alebo nepomáhajú všetci ľuďom v núdzi. Možno uviesť množstvo
príkladov, ktoré ukážu, aké rôznorodé a odlišné sú tieto pravidelnosti.
Odhalíme, že treba od seba odlíšiť rôzne menšie celky s rôznymi druhmi
sociálnych vzťahov. Aj v týchto menších celkoch rozlíšime zložité siete sociálnych vzťahov. Na označenie mnohých druhov
a foriem takýchto vo vnútri poprepájaných celkov používame termín „ sociálna
skupina“.
4.2 Pojem „ sociálna skupina“
má v humánnych vedách kľúčový význam. Aj v praxi sociálneho pracovníka
používame tento pojem, či už pre vyjadrenie sociálnych podmienok, v akých sa
klient nachádza, alebo pre vysvetlenie jeho správania. Môžeme spomenúť aj tzv.
sociálnu prácu so skupinami, čo je vlastne istá forma terapie.
Ujasnime si , čo sociálne skupiny sú a čo môžeme len ťažko za sociálnu
skupinu pokladať.
Zhluk - agregát osôb .Náhodný zhluk osôb,
ktoré sa v tom istom čase nachádzajú na
ulici nemožno pokladať za sociálnu skupinu.
4.2.1 Štatistická skupina.
Ľudí môžeme deliť do skupín podľa rozličných kritérií. Pri sčítaní ľudu sa spočítavajú ľudia podľa výšky príjmu,
veku, vlastníctva bytu či domu, rozvedení, majitelia domácich zvierat, rôznych
typov domácich spotrebičov a pod. Pri výskumoch verejnej mienky sú objektom
výskumu televízni diváci, spotrebitelia pracích prostriedkov, v iných štatistikách sa vykazujú zlodeji,
veriaci, užívatelia antikoncepčných tabletiek. apod. Môžeme vykazovať chorých
na cievne choroby, ľavorukých atď., ale v mnohých prípadoch tu nejde o sociálne skupiny v sociologickom slova
zmysle. Majitelia domácich spotrebičov a užívatelia určitých pracích
prostriedkov tvoria asi len štatistickú
skupinu.
4.2.2 Sociálna kategória. Inak
je to už s výškou príjmu alebo vekom. Ľudia s vysokým príjmom často hrajú v
spoločnosti zvláštnu úlohu. Majú moc, ovplyvňujú politické rozhodnutia,
ovládajú úrady. Majú zvláštne sociálne postavenie a tvoria jednu spoločenskú
vrstvu. To, že patríme ku štatisticky vykazovanej skupine žien, černochov,
Židov alebo vysokoškolsky vzdelaných má pre nás tiež ďalekosiahle sociálne
dôsledky. V takých to prípadoch hovoríme o sociálnej
kategórii.Príslušnosť k rase, vekovej kategórii alebo majetkovej vrstve má
pre nás ďalekosiahlejšie následky, než iba príslušnosť k nejakej štatistickej
skupine.
4.2.3 Sociálna skupina. Ešte
v inej polohe je napr. pravidelná návšteva kostola, krádeže alebo napr.
používanie antikoncepčných tabletiek. To, že ľudia chodia pravidelne do kostola
znamená,že to robia v spoločenstve s inými ľuďmi, s ktorými ich spája aj
spoločné presvedčenie. Že zlodeji pravidelne kradnú môže byť napríklad aj
dôsledok toho, že títo ľudia neuznávajú panujúci vlastnícky poriadok ani jeho
dôsledky. Užívanie (resp. neužívanie) antikoncepčných tabletiek je zaujímavé
nielen preto, že ich niektorí ľudia užívajú pravidelne ( resp. neužívajú
nikdy), ale preto, lebo to robia v dôsledku svojho životného postoja, ktorým sa
odlišujú od iných ľudí. V tomto prípade už môžeme hovoriť o sociálnych skupinách.
Sociálna skupina zahrňuje
viacerých ľudí, ktorí sa vyznačujú aspoň jedným spoločným znakom, ktorí
pravidelne niečo robia, ktorí sa cítia byť viazaní istým spoločným presvedčením
a ktorí sa vyznačujú pocitom spolupatričnosti.. Členovia sociálnej skupiny sa
vyznačujú MY - cítením a rovnakým alebo
veľmi podobným správaním sa. Pravidelnosť jednania v sociálnych vzťahoch členov
sociálnej skupiny je sprevádzaná spoločným presvedčením.
Hranice medzi štatistickou skupinou, sociálnou kategóriou a sociálnou
skupinou sa nedajú raz a navždy pevne určiť. Štatistická skupina alebo sociálna
kategória sa za istých podmienok môže zmeniť na sociálnu skupinu. Napr.
rozvedení muži, ktorí sa spoja do občianskeho združenia a bojujú za
rovnoprávnosť pri rozvodovom konaní vo zverovaní detí do rodičovskej
starostlivosti.( v 95% sú deti zverené do opatery matke.)
Aby sme vystihli rôznorodosť sociálnych skupín,treba ich rozlíšiť poľa
ich druhov a foriem.
4.2.4 Vlastná skupina a cudzia
skupina. K vlastnej skupine (in - group)sa patrí, cudzia skupina (out -
group) sú tí druhí. Dokladom sú dejiny, keď v nich môžeme pozorovať bezohľadný
boj medzi vlastnými a cudzími skupinami. Príkladom môže byť nacionalizmus ,
rasizmus alebo náboženská
neznášanlivosť.
Aj v modernej spoločnosti máme naporúdzi dosť príkladov. Tí druhi to
môžu byť: černosi, Židia, bezdomovci, prisťahovalci, trestanci, poberatelia
sociálnej podpory, Rómovia, bohatí, nacionalisti, komunisti, duševne nemocní,
mladiství, opatrovatelia, profesori, liberáli, študenti, domáci a pod.
Príklady trochu pokuľhávajú, pretože tí druhí nemusia byť vždy členmi
sociálnej skupiny, ale mohli by sa nimi stať a vytvoriť vlastnú skupinu.
Prechody môžu byť veľmi plynulé.
V dejinách aj v súčasnej spoločnosti prebiehajú procesy tvorenia sa a
rozpadávania sa sociálnych skupín. Možno poukázať na štáty alebo náboženské
spoločenstvá, vytváranie frakcií v politických stranách, rozpad strán a vznik
nových. Takisto pocit prináležania k nejakej skupine a odstup od inej skupiny
môže nadobúdať rôznu intenzitu. Skupiny môžu žiť vedľa seba bez toho, aby boli
bezpodmienečne oddelené, nenávideli sa alebo si hrozili fyzickou likvidáciou.
Napr. zástancovia rôznych svetonázorov.
Iným prípadom môže byť, že existuje silné MY - cítenie, ktoré presahuje
jednotlivé sociálne skupiny. Tak napríklad štát môže brániť jednotlivým
skupinám, aby samostatne existovali. Reakciou môže byť uzavretie sa týchto
skupín samých do seba, forma vnútornej emigrácie. Takéto skupiny sa potom môžu nazývať subkultúrami alebo
kontrakultúrami ( P.L. Berger). V závislosti od sily MZ- cítenia a vzťahu medzi
vlastnou a cudzou skupinou môžeme rozlišovať medzi otvorenými a uzatvorenými sociálnymi skupinami.( Pričom úplne
otvorená skupina predstavuje vnútorné protirečenie).
4.2.5 Referenčná skupina.( Reference -
group).Dôležité pre sociálny život sociálnych skupín je, keď členovia vlastnej
skupiny uprednostňujú namiesto vlastnej skupiny cudziu skupinu a za istých
podmienok do nich prestúpia. Tu je dôležitý pojem „referenčná skupina“.
Rozlišujeme medzi pozitívnou a negatívnou referenčnou skupinou. Skupina, ku
ktorej patríme je spravidla pozitívnou referenčnou skupinou. Cudzia skupina, ku
ktorej nepatríme je je často negatívnou referenčnou skupinou. Na vlastnú
skupinu sa orientujeme pozitívne - my holubičí národ a my Bohom vyvolení -, na
cudziu skupinu negatívne - tí rozpínaví Maďari a tí mocichtiví farári.
Avšak často sa stane, že doterajšia vlastná skupina sa postupne a čím
ďalej tým viac začne odmietať a stane sa negatívnou referenčnou skupinou a
doterajšia cudzia skupina sa stane pozitívnou referenčnou skupinou. Ľudské
správanie je známe takýmito zmenami orientácie. Napr. rôzne náboženské
konverzie, zmena štátnej príslušnosti,, zmeny profesionálnej príslušnosti,
sociálny vzostup do vyššej spoločenskej vrstvy, vstup do kriminálnej skupiny,
účasť v revolučných spolkoch, vzdanie sa spôsobu života, ktorý je pokladaný za
normálny, stotožnenie sa s so skupinami stojacimi na pokraji spoločnosti.
Snaha o zmenu príslušnosti k inej skupine nie je vždy úspešná. Sociálne
skupiny disponujú rôznymi účinnými metódami, pomocou ktorých vzbudia u svojich
členov pochybnosti o oprávnenosti ich prechodu do inej skupiny. Taktiež vyvolená pozitívna skupina nemusí byť vždy
naklonená prijímaniu nových uchádzačov a môže ich dlhšiu dobu nechať stáť tak
povediac predo dverami. Byť prijatý a akceptovaný v skupine horných desaťtisíc
nestačí byť len bohatým. Členom Rotary klubu sa nemôže stať každý, dedinčania
odmietajú cudzích a pod. V modernej spoločnosti ale prevažujú skupiny, ktoré
ľubovoľne povoľujú vstupovanie a vystupovanie.
Pri vstupe do relatívne uzatvorenej skupiny sa vyžaduje hlboká premena
postojov a správania nováčika. Vstup je často spojený s prijímacím rituálom a
nový člen skupiny sa neraz vyznačuje nadmernou horlivosťou a krajne negatívnym
postojom k predošlej vlastnej skupine.
5. Sociálne skupinyII.
5.1 Veľké skupiny a malé skupiny.
Ľudia sú vo všeobecnosti členmi nielen jednej skupiny. Môžu prislúchať do
viacerých vlastných skupín a samozrejme mať vzťah k viacerým cudzím skupinám.
Aj tie najjednoduchšie a prehľadné skupiny ako je napr. kmeň u prírodných
národov, sa diferencujú na menšie skupiny. Týka sa to napríklad skupín podľa
veku, pohlavia, pôvodu,, manželstva a pod. Všade nachádzame podskupiny v rámci
jednej sociálnej skupiny. Možno tvrdiť, že čím je väčšia sociálna skupina, tým
skôr sa tvoria podskupiny a tým slabšie a uvoľnenejšie je pôsobenie MY -
cítenia vo veľkej skupine, ktoré presahuje MY - cítenie menších skupín. Podľa
počtu svojich členov rozlišujeme malé a
veľké skupiny.
5.1.1 Národ sa dá napr. označiť
ako veľká skupina, hoci problematika
MY - cítenia je u členov rôznych národov je veľmi komplikovaná . V minulosti aj
v súčasnosti sa stretávame s národmi, ktoré pozostávajú z viacerých
národnostných skupín a vyvinulo sa u nich silné spoločné cítenie - napr.
Švajčiari, Američania(USA) a na druhej strane sú tu národy napr. v Nigérii,
Kongu kde jednotlivé kmene sa snažia navzájom fyzicky zničiť. Doporučuje sa
hovoriť skôr o štáte ako o národe ako o najväčšej sociálnej skupine, ktorá
prekrýva všetky ostatné skupiny. Sme svedkami že pri zásadných rozdieloch medzi
podskupinami v rámci jedného štátu (napr. medzi národnosťou, ktorá je v štáte
pri moci a inými národnostnými skupinami ) môže dôjsť k antagonizmom, ktoré
vyústia do boja o rozdelenie takéhoto štátu a resp. o udržanie jeho jednoty(
bývalá Rakúsko- Uhorská monarchia, Juhoslávia, Československo, Rusko verzus
Čečensko, Španielsko, Severné Írsko, Korzika versus Francúzsko, Izrael versus
Palestína , Turecko versus Kurdi atď.). Môže sa stať, že po dlhšom spolužití sa
vytvorí aj v mnohonárodnostnom štáte silný nadnárodný MY - pocit viď príklad
Švajčiarska alebo USA. MY - pocit národa resp. štátu sa dostáva do popredia
predovšetkým v extrémnych situáciách ako je ohrozenie vonkajším nepriateľom a
veľmi sa posilňuje napr. pri medzinárodných súťažiach napr. Olympijské hry,
súboje medzi národnými týmami v kolektívnych športoch. Z hľadiska sociológie a
sociálnej práce nás však skôr budú zaujímať veľké skupiny ako sú napr. rôzne zväzy, združenia, cirkvi, náboženské spoločenstvá a iné
organizácie.
5.1.2 Malé skupiny. Pre sociálnych pracovníkov sú však špecifickým
poľom pôsobenia predovšetkým menšie
skupiny.
Sociálne vzťahy vo veľkých skupinách sú predovšetkým nepriame, na základe od indivíduí nezávislých ideí, presvedčení. V malých
skupinách sú sociálne vzťahy priame, tzv.
face - to face - relations, pretože ich členovia sa poznajú osobne. .Takýmito malými skupinami sú rodina,
priateľstvá, skupiny vznikajúce pri hre, susedské spoločenstvá, rovesnícke
skupiny, kriminálne gangy, gangy mladistvých. Vo veľkých skupinách sú ich
členovia voľnejšie naviazaní na túto skupinu a je v nich väčšia tolerancia k
odlišným orientáciám. V malých skupinách sú tendencie k väčšej uniformite.
Väčšie skupiny majú tendenciu byť ako vlastné skupiny otvorenejšie,
malé skupiny majú tendenciu byť zatvorenejšie. Sú to však len tendencie a
skutočnosť býva oveľa komplikovanejšia.
5.1.3 Formálne a neformálne
skupiny. Malé skupiny sú síce hlavným poľom pôsobnosti sociálneho
pracovníka, on sám je však súčasťou väčších sociálnych skupín, ktorých úlohou
je vykonávať sociálnu prácu. Môže to byť úrad, zariadenie, profesijná skupina.
Prácu s malými skupinami (napr. so skupinami väzňov) treba vždy vidieť na
pozadí veľkých skupín, organizácií.
Organizácie sú vždy jednoznačne zamerané
na nejaký účel a voláme ich aj formálnymi
skupinami. Tieto veľké, formálne skupiny sa vyznačujú týmito vlastnosťami:
1. Každý člen skupiny má svoje presne určené
pracovné miesto a presne
vymedzený okruh pracovných činností. Každý má určené na akej úrovni a aké
pokyny môže udeľovať. Pomocou deľby práce a presne vymedzených výkonov sa
dosahuje splnenie cieľov organizácie.
2. Práca a vzájomné vzťahy sa riadia jednoznačnými písanými pravidlami. 3.
Komunikácia prebieha z veľkej časti aj písomnou formou.( Správy, hlásenia,
pokyny, žiadosti, schválenia , rozhodnutia, oznámenia a iná úradná
korešpondencia.) 4. Nie osobné pocity, ale pracovné
predpisy sú určujúce v sociálnych
vzťahoch v organizácii. Veľmi by prekážalo pri plnení úloh organizácie, keby sa
referenti zdráhali napr. spolupracovať s niekým, kto je napr. členom jemu
nesympatickej politickej strany, sukničkárom, Rómom alebo prívržencom nejakého
športového klubu. Vzťahy v organizácii majú byť neosobné.
Je vlastné ľudskej povahe, že vzájomné vzťahy v organizácii sa
nevyčerpajú len vo formálnych vzťahoch. Aj vo formálnych sekundárnych skupinách
sa na základe sympatií, podobnosti a podobných očakávaní vytvárajú zo
spolupracovníkov malé, neformálne
skupiny, môžeme ich nazvať aj primárne skupiny. Tieto vzťahy zahrňujú
osobné, citové a súkromné aspekty vzťahov medzi spolupracovníkmi a môžu tak
napomáhať ako aj prekážať pri plnení úloh organizácie. Osobné rozpory môžu
veľmi zhoršiť výkonnosť jednotlivcov aj pracoviska, naopak dobré osobné vzťahy
prispievajú k dobrým výkonom.
5.1.4 Sekundárne skupiny. Formálne
resp. organizované skupiny sa nazývajú aj sekundárnymi
skupinami ( secondary groups) a dávajú sa do protikladu k primárnym
skupinám.
5.1.5 Primárne skupiny. Ak
zhrnieme predošlé znaky môžeme povedať, že primárne skupiny vo všeobecnosti sa
vyznačujú priehľadnými, face - to - face vzťahmi, osobnými kontaktmi,
pravidelným stretávaním sa, citovým spojením( a nie len účelovými vzťahmi),
iniciatívou a spontánnosťou, neobmedzeným priestorom pre spoločné jednanie. Je
typické, že práve v týchto skupinách sa odohrávajú procesy formovania a
rozvoja celej osobnosti a to
predovšetkým citovej sféry a sociálnej sféry. Majú veľký význam pre primárnu
socializáciu a pre ďalší priebeh života jednotlivca. To nie je v prípade sekundárnych skupín, kde je ich
pôsobenie ohraničené len na istý výsek celkovej osobnosti.
Všetky potreby, očakávania, postoje a pocity, ktoré sa nenaplnia v
sekundárnych skupinách sa môžu uskutočniť v neformálnych skupinách, ktoré v
podstate môžeme chápať ako primárne skupiny.