3. Zakladatelia sociológie a súčasné sociologické teórie

 

3.1 Sociológia ako teoreticko - empirická veda

 

Sociálnymi otázkami sa už pred vyčlenením sociológie ako samostatnej spoločenskej vedy zaoberala sociálna filozofia. K záverom dospievala na základe  špekulácie. Až „otec“ sociológie Auguste Comte definoval sociológiu ako pozitívnu vedu, ktorá má za predmet  skúmania spoločnosť. Tak ako iné pozitívne vedy ( napr. fyzika, astronómia, chémia, biológia, matematika) by táto veda mala obsahovať len tie tvrdenia, ktoré možno potvrdiť alebo odmietnuť na základe faktov, teda výsledkov pozorovania, experimentu, porovnávania, logického myslenia. Sociológia je teoreticko - empirická veda. Na základe empirických údajov robí zovšeobecnenia a buduje teóriu a teória je podkladom pre ďalšie empirické výskumy a získavanie nových poznatkov o spoločnosti.

Sociologické teórie sa snažia odpovedať na tieto základné otázky:

1. Čo riadi správanie sa ľudí? 2. Aký je vzťah medzi jednotlivcom a spoločnosťou? 3. Čo drží spoločnosť pohromade a umožňuje jej reprodukovať sa? 4. Čo zapríčiňuje zmeny spoločnosti a ako tieto zmeny prebiehajú?

Pri teoretickom štúdiu spoločnosti sociológovia rozlišujú dve základné úrovne skúmania:      1. mikrosociologickú a 2. makrosociologickú.

 

Mikrosociológia vychádza z predpokladu, že sociálne správanie ľudí môžeme vysvetliť vtedy, ak pochopíme zmysel, aký mu ľudia prikladajú. Preto je mikrosociologické bádanie zamerané predovšetkým na štúdiu motívov, významov, postojov ,ktoré ovplyvňujú správanie sa jednotlivcov. Ohraničuje sa na malé skupiny, jednotlivcov.

 

Makrosociológia sa orientuje na výskum nadindividuálnych javov v spoločnosti. Napr. veľkých sociálnych skupín, sociálnej štruktúry, sociálneho rozvrstvenia, ktoré charakterizujú celú spoločnosť, alebo jej časti.

 

3.2  19. storočie - sociálne - ekonomické  podmienky vzniku samostatnej vednej disciplíny - sociológie.

 

Sociológa vznikla ako veda, ktorá mala pomáhať rozumne a na základoch vedeckých poznatkov riadiť prudko sa rozvíjajúcu kapitalistickú spoločnosť prvej polovice 19. storočia. Prevratné politické a spoločenské zmeny sprevádzali prebiehajúcu industrializáciu, v čerstvej pamäti boli revolučné nepokoje z tridsiatych a štyridsiatych rokov. Významní predchodcovia a zakladatelia sociológie prežívali svoju dobu ako krízové obdobie. Sprievodné spoločenské javy sa spojili do jedného súhrnu problémov, ktoré dostali spoločné pomenovanie - sociálna otázka. Bolo potrebné vytvoriť stabilné spoločenské štruktúry , dosiahnuť istý stupeň spoločenského konsenzu, vytvoriť vyhovujúce a spravodlivejšie podmienky pre život všetkých spoločenských vrstiev a pritom nechať dostatok priestoru pre inovácie, rozvoj a zmeny.

Sociálni myslitelia tej doby pristupovali k tejto úlohe z dvoch hľadísk:

1. pozitivistického a 2. kritického

 

Predstavitelia  pozitivistického smeru spôsobom zbierania a analýzy dát, konštruovaním obrazu o spoločnosti, definovaním problémov a ich príčin mali prispieť k zachovaniu existujúceho spoločenského poriadku.

Predstavitelia kritického smeru sa neobmedzili na zbieranie údajov o spoločenských problémoch, boli zameraní na praktický cieľ:  evolúciou alebo revolúciou dosiahnuť humánnejšiu spoločnosť.

 

 

3.3 Zakladatelia sociológie

 

 Za zakladateľa sociológie sa pokladá pozitivista A. Comte. Ako prvý použil pomenovanie novej vedy - sociológia. Comte chápal spoločnosť ako organický celok, ktorého časti navzájom súvisia a spolu harmonicky fungujú. Sociálna statika má skúmať podmienky a zákony existencie spoločnosti a sociálna dynamika zákonitosti spoločenských zmien. Spoločnosť spája  všeobecný súhlas -konsensus. Za rozhodujúceho činiteľa pokladal intelektuálny vývoj. Vývoj spoločnosti prebiehal cez tri štádiá: teologickým štádiom,(starovek a ranný stredovek). metafyzickým štádiom ( od r. 1300 - 1800 rozklad systémov viery, morálky a filozofie)  a pozitívnym štádiom (rozvoj vedy, techniky, organizácie, priemyslu, spoločnosti). 

V rámci spoločnosti venoval Comte najväčšiu pozornosť rodine, štátu a náboženstvu.

 

Za najvýznamnejšieho predstaviteľa kritickej  sociológie sa pokladá Karol Marx a jeho spolupracovník Friedrich Engels.

Za základ spoločenských vzťahov pokladal Marx materiálnu výrobu a výrobné vzťahy.

Hospodárska štruktúra tvorí materiálnu základňu. Tej zodpovedá na každom stupni spoločenského vývoja právna, ideová, duchovná nadstavba. Spoločenské bytie určuje spoločenské vedomie. Stupeň vývoja materiálnej základne určuje aj stupeň vývoja nadstavby a spolu tvoria tzv. spoločensko-ekonomickú nadstavbu , ucelený sociálny systém. V každom takomto systéme existuje nezmieriteľné protirečenie medzi triedami vykorisťovateľov a vykorisťovaných vyplývajúci z ich rozdielnych triednych záujmov. Tieto rozdiely vyústia do triedneho boja a revolučnej zmeny jedného spoloč. systému na iný. V histórii ľudstva sa vystriedali nasledujúce spoločensko - ekonomické formácie: prvotnopospolná spoločnosť, otrokárska spoločnosť, feudálna spoločnosť a kapitalistická spoločnosť. Podľa Marxa má proletariát ( robotnícka trieda) historickú úlohu uskutočniť socialistickú revolúciu a odstrániť triedy vykorisťovateľov a vykorisťovaných a nastoliť tzv. beztriednu spoločnosť - komunizmus, so spoločným vlastníctvom výrobných prostriedkov.

Marx a jeho nasledovníci, marxisti , vytýkali sociálnym demokratom a ostatným reformátorom, že sa snažia sociálnymi reformami udržať a upevniť existujúce spoločenské zriadenie - kapitalizmus, a nie ho odstrániť.

 

Najvýznamnejšou postavou sociológie na prelome 19. a 20. stročia bol francúzsky sociológ Ěmile Durkheim.

Nadviazal na Comtov pozitivizmus. Sociol´gia podľa neho má skúmať sociálne fakty, také stránky spoločenského života, ktoré majú schopnosť vyvíjať vonkajší nátlak na jednotlivca a existujú nezávisle od neho. Sú to formy kolektívneho vedomia ako napr. právo, náboženstvo, obyčaje, móda. Vnútornú súdržnosť spoločnosti zabezpečuje sociálna solidarita. V nerozvinutých spoločnostiach je to tzv. mechanická solidarita,kde indiduálne charakteristiky sú plne podriadené kolektívu. V rozvinutých spoločnostiach s rozvinutou deľbou práce a individuálnymi odlišnosťami spája spoločnosť tzv. organická solidarita zahrňujúca vzájomné doplňovanie sa jednotlivcov.  Durkheim rozpracoval metodológiu sociologického výskumu. Vychádzal z predpokladu, že sociológia má skúmať sociálne javy „ako veci“, nezávislé od psychiky jednotlivcov, teda na základe toho, ako sa navonok hmotne prejavujú. Používal induktívnu metódu - formulovanie všeobecných téz na základe zovšeobecnenia jednotlivých prípadov. Cieľom sociologického bádania nie je podľa Durkheima len opis, ale aj hľadanie príčin a súvislostí sociálnych javov, objavovanie zákonitostí. Preslávil sa svojím výskumom príčin samovrážd a iných foriem deviantného správania, úlohou posvätného v živote spoločnosti a pod.

 

Významným predstaviteľom nemeckej sociológie z tohoto obdobia je Max Weber. Sociológiu pokladal za vedu o sociálnom konaní jednotlivcov, pričom ho zaujímala subjektívna motivácia a orientácia na iného človeka. Rôzne kolektivity, teda aj spoločnosť sú sumou sociálnych konaní jednotlivcov a nie sú samotnými subjektami konania. Sociálne konanie orientované na iných ľudí má vždy nejaký zmysel a z tohoto zmyslu ho možno pochopiť a vysvetliť. Vzorom sociálneho konania je účelno - racionálne konanie. Toto je ideálny typ, s ktorým sa reálne konanie porovnáva. Ideálny typ je myšlienkový obraz, ktorý vzniká zdôraznením niektorých stránok javu, konania, prípadne spojením javov, ktoré sú v skutočnosti rozptýlené. Porovnanie skutočného konania s ideálnym pomôže vysvetliť skutočné chovanie.

M.Weber rozpracoval otázky ekonomických, politických a náboženských inštiúcií a zvlášť významný je jeho príspevok k teórii byrokracie a riadenia štátu. Bol jedným z autorov ústavy Vajmarskej republiky, ktorá vznikla na troskách Nemeckej ríše v r. 1918.

 

V priebehu druhej polovice 19. na začiatku 20. storočia vznikli ďalšie sociologické školy. Napr. evolucionistická ( Herbert Spencer), formálna sociológia( Georg Simmel), sociologická škola Vilfreta Pareta a pod.

Hodno spomenúť franc. sociológa Le Playa, ktrorý vo výskume rodiny prvýkrát rozpracoval a  použil metódy pozorovania, štandardizovaného dotazníka a rozhovoru.

 

Poznatky sociológie prispeli spolu s reformnými a revolučnými hnutiami k budovaniu štátov s verejnými sociálnymi službami. Objektívne poznatky o reálnom stave spoločnosti , živote a problémoch najchudobnejších vrstiev napomohli k formulovaniu úloh sociálnej politiky štátu.

 

3.4 Súčasné sociologické teórie a ich významní predstavitelia.

 

Najvýznamnejšími teóriami  súčasnej sociológie sú teórie sociálneho konsensu, teórie konfliktu a tzv. interpretatívne teórie. Hlavnú úlohu a vytyčovanie smerov rozvoja sociologického výskumu a teórií prebrala v polovici 20. storočia americká sociológia.

 

3.4.1 Teórie sociálneho konsensu

 

Comtove a Durkheimove myšlienky rozvíja predovšetkým štrukturálny funkcionalizmus, ktorý

je pokladaný za najvýznamnejšiu teóriu sociálneho konsenzu. Dominoval najmä v 50. 60. rokoch. Táto teória zdôrazňuje , že jednota, integrovanosť spoločnosti je založená na tom, že

jej členovia zhodne uznávajú rovnaké hodnoty a normy. Spoločnosť prirovnávajú k organizmu, v ktorom každá časť je závislá od celku a každá spĺňa z hľadiska celku nejakú funkciu. Spätosť a závislosť častí a celku vyjadruje termín sociálny systé. Ako každý organizmus aj sociálny systém sa snaží udržiavať vnútornú rovnováhu, sám sa reguluje a reprodukuje. Východiskovým pojmom je pojem „ funkcia“. Každá časť sociálneho systému plní svoju funkciu voči celku a je funkčne spätá s ostatnými časťami. Najvýznamnejšími predstaviteľmi sú americkí sociológovia Tacott Parsons a Robert Merton.

V posledných troch desaťročiach sa veľkej pozornosti tešia systémové teórie, ktoré vychádzajú z teórie komunikácie.

 

3.4.2 Teórie sociálneho konfliktu

 

Teórie konfliktu vychádzajú z predpokladu, že rozhodujúcu úlohu v ľudskom správaní hrajú vlastné záujmy a záujmy vlastnej skupiny. Výsledkom rôznorodosti záujmov je aj vnútorné rozdelenie spoločnosti. Obmedzenosť zdrojov na uspokojenie potrieb a vlastné záujmy vedú k sociálnym konfliktom. Konfliktuálne teórie v prvom rade zaujíma, čím záujmom slúžia jednotlivé časti spoločnosti a sociálny konflikt nepokladajú vždy za patologický jav, ale aj za prostriedok ventilovania napätia v spoločnosti, alebo za cestu k pozitívnym zmenám. Dopĺňajú tak jednostrannosť teórií sociálneho konsenzu, ktoré nevedia uspokojivo vysvetliť funkciu sociálneho konfliktu a zmeny v spoloč. systémoch. Medzi predstaviteľov konfliktuálnych teórií patria aj neomarxisti, ktorí nadväzujú na učenie K. Marxa. Najvýznamnejšími predstaviteľmi konfliktuálnych teórií sú  americkí sociológoviaCh. W. Mills a L. Coser, z európskych R. Dahrendorf.

 

3.4.3 Interpretatívne teórie

 

Interpretatívna sociológia zahŕňa v sebe množstvo viac alebo menej významných sociologických škôl, z ktorých najvýznamnejším je symbolický interakcionizmus . Najvýznamnejším predstaviteľom je G.H. Mead a Ch. Cooly. Vydvihuje významy, ktoré jrdnotlivci pripisujú svojim činnostiam. Tieto významy sú výsledkom vzájomného pôsobenia ľudí a základom komunikácie. Komunikácia prebieha používaním symbolov, ktorým ľudia pripisujú určitý význam resp. zmysel, interpretujú ich a podľa toho, ako ich pochopia, reagujú na ne vlastným správaním. Takto ľudia vytvárajú svoj každodenný svet a celú spoločnosť.

Vymenovať môžeme ešte ďalšie teórie, napr. etnometodológiu a dramatistickú teóriu  alebo fenomenologickú teóriu.

 

3.5 Využitie sociologických teórii v sociálnej práci

 

Je zrejmé, že pri tvorení legislatívneho  a organizačného rámca sociálnej politiky a pochopenie sociálnych vzťahov v spoločnosti sú veľkým prínosom výsledky skúmania na makrosociologickej úrovni, teórie systémov, teórie konfliktu a konsenzuálne teórie. Naproti tomu pre priamu prácu s jednotlivcami a skupinami  nájde sociálny pracovník mnoho podnetov  v poznatkoch interpretatívnych teórií.

 

3.6 Hodnotenie sociálnej práce v sociologických teóriách

 

Klasické aj súčasné konsenzuálne teórie vo všeobecnosti zdôrazňujú význam sociálnej práce pre zachovanie rovnováhy celého sociálneho systému a integráciu jednotlivcov do sociálnych štruktúr a vyzdvihujú ju ako inštanciu socializácie.

Konfliktuálne teórie, menovite neomarxisti zdôrazňujú, že sociálna práca je pomocníkom na zaistenie panstva vládnucej triedy. Sociálna práca podľa nich v prvom rade napomáha zvnútorneniu sociálnych noriem u jednotlivcov ale zároveň kontroluje deviantných jednotlivcov a napomáha k výchove dobre prispôsobených indivíduí. Je súčasťou politiky kapitalistického štátu, ktorej jadro spočíva v uspokojovaní protikladných záujmov námezdnej práce a kapitálu v rámci vzájomného kompromisu, ktorý pracujúcich motivuje k uspokojeniu sa s vlastným rozpoložením a obmedzuje ich na konformné odškodnenie vo forme zvyšovania miezd, voľného času a sociálnych istôt. Sociálna práca prispieva k vyhýbaniu sa sociálnym konfliktom a odpolitizovaniu takých rizikových faktorov, ako sú nezamestnanosť, chudoba , neschopnosť zamestnať sa a pod. Sociálna práca v podstate napomáha k zotrvávanie vykorisťovania pracujúcich.

Iní sociológovia menovite Zakladateľ teórie komunikatívneho jednania Habermans vytýka sociálnej práci „ kolonizáciu“ každodenného života. Sociálny štát so svojím systémom zákonov o sociálnom zabezpečení a peňažnou pomocou preniká do tých sfér života, kde majú prevažovať morálne normy, hodnoty a medziľudské  porozumenie. Všetky subsystémy spoločnosti sa snaží podriadiť pravidlám ekonomického systému ( právu a peniazom). Týmto spôsobom rozleptáva vlastné základy, lebo ničí tie systémy, ktoré slúžia na socializáciu a integráciu jednotlivcov a odovzdávanie kultúrneho dedičstva.

Podobný názor, v súvislosti s problémom krízy rodiny vyslovil aj známy súčasný nemecký sociológ Ulrich Beck: rozvinutá industriálna spoločnosť plne viaže mužov aj ženy na pracovný trh, tým pádom sa stávajú závislými na vzdelaní,  na spotrebe, na podpore a pravidlách štátu sociálneho zabezpečenia,, na možnostiach a módach systémov zdravotného zabezpečenia, psychologického a pedagogického poradenstva a starostlivosti.

Do súkromnej sféry sa dôrazne votrel štát so svojimi inštanciami, medzi ktoré patrí aj sociálna práca.  Jednotlivec uvoľňuje svoje zväzky a tradičné formy spolužitia, pretože sociálnu istotu mu poskytuje sociálny štát.

Habermans  nazval túto okupáciu súkromnej sféry „Terapeutokracia“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Zakladatelia sociológie a súčasné sociologické teórie

 

3.1 Sociológia ako teoreticko - empirická veda

 

      -  mikrosociologický prístup

      - makrosociologický prístup

 

3.2 Sociálnoekonomické podmienky vzniku sociologie

     - pozitivistický a kritický prístup

 

3.3 Zakladatelia sociológie

 

     - Auguste Comte

     - Karol Marx a Friedrich Engels

     - Emile Durkheim

     - Max Weber

 

3.4  Súčasné sociologické teórie

 

3.4.1  - štrukturálny funkcionalizmus

3.4.2  - teórie sociálneho konfliktu

3.4.3  - interpretatívne teórie

 

3.5  Využitie sociologických teórií v sociálnej práci

 

3.6  Hodnotenie sociálnej práce v sociologických teóriách

      - v konsensuálnych teóriách

      - v teóriách sociálneho konfliktu

      - v interpretatívnych teóriách